Välkomna till vår värld!

torsdag 21 juli 2011

Snusburk till hjälp i rutan

Till en början tyckte jag att det här med att ha godis i en snusburk när man tränar hund var konstigt. Ja, om inte annat så omständigt. När hunden gör något bra så ska snusburken upp ur fickan, sedan ska den öppnas och till sist får hunden godis. Det går emot allt det jag lärt mig om att ge godis (eller annan typ av belöning) så snabbt som möjligt så fort hunden gör något bra, så att den vet att den gjort rätt. Jag har alltså med andra ord varit en nejsägare gällande godis i snusburk men jag har nu en snusburk fylld med hundgodis...
Jag tycker nämligen att det är ett riktigt bra hjälpmedel när man ska träna in rutan. Mina instruktörer har lärt mig att om man lägger godis i rutan så belönar ju hunden sig själv när den hittar det men om godiset ligger i en snusburk (eller annan typ av burk såklart) så belönar du hunden när du tycker att den gjort rätt...
Ett tips bara!

Må väl


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar