Välkomna till vår värld!

tisdag 3 januari 2012

Årets hundår

De senaste dagarna har jag försökt tänka ut och planera vad jag ska göra med mina hundar år 2012. Det är svårt att planera tycker jag. Andra verkar ha stenkoll på planering men jag tycker det mest bara snurrar. Men lite har jag bestämt i alla fall:

När det gäller träningsbiten (lydnad, sök, agility) har jag många tankar som jag inte riktigt får styr på. Stella ska få fortsätta med söket men om jag märker att hon blir för uppjagad av det så läggs det åt sidan, i alla fall ett tag. Om jag ska gå någon lydnadskurs med Stella vet jag fortfarande inte. Inskrivning är inte förrän in mars så jag har lite tid att tänka. Det blir i så fall inte en kurs som kräver alldeles för mycket. Stella är omogen så jag får helt enkelt ta allt i hennes takt så att hon inte blir överväldigad som i höstas.
Twizzt då? Oj, jag vet inte vad jag ska göra. Har haft tankar att börja lite smått med agility igen. Inte för att vi ska ut och tävla utan för att hon tycker det är så roligt och behöver därmed det. Det har känts motigt med lydnaden eftersom det inte är hennes favoritgren. Tänkte därför muta med lite agility...
Ska försöka komma med i träningsgruppen på klubben. Nog lättare sagt än gjort men vill inte gå kurser där vi inte får ut något av det.

Utställning då? Jodå, vi ska fara runt i Sverige och visa upp oss i ringarna. Årets debut för Twizzt blir en inoff som Sturups Schäferklubb anordnar (Stella blev BIG 3:a där förra året). Sedan blir det ju såklart Malmö Int den 18/3. Och sen fortsätter det. Stella ska få följa med på så många utställningar hon bara kan för att få vara i miljön utan att bli utsatt för något. Hennes debut för året kan blir andra dagen i Hasslarp. Tror bestämt att det blir så...

Ja, som sagt det är svårt att planera. Man vet ju aldrig vad som händer. Om ni undrar vad jag har för mål så ser de ut så här:
Twizzt träning: Få ett satans Lp1.
Twizzt utställning: Få excellent och kanske någon gång få gå in i bästa tik.
Stella träning: Få Stella att mogna in i det.
Stella utställning: Få Stella att tycka det är roligt. Mitt långsiktiga mål med Stella är att gå riktigt långt för det har hon kapacitet till...

Må väl

1 kommentar:

  1. Tycker du verkar vara inne på rätt spår. Du ska absolut börja på agility igen med Twizzt. Som du sa så älskar hon det och man behöver ju inte alltid tävla bara för att man tränar något. Helt rätt att ta det lugnt med Stella också. Låt henne få följa med på några utställningar och upptäcka att det inte är något farligt. När hon är redo så provar ni igen. Det är lätt att bli ivrig men går man för fort fram kan man fördärva det för all framtid och det hade ju inte varit så jävla kul. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera